Korzyści ze stosowania ashwagandhy

visibility314 Views comment0 comments

10 korzyści ze stosowania ashwagandhy

Ashwagandha to roślina o wielu nazwach, doskonale znana w medycynie ajurwedyjskiej już od tysięcy lat. W ciągu ostatnich lat stała się bardzo popularna wśród osób aktywnych fizycznie. Jej liczne prozdrowotne właściwości sprawiają, że grono osób zainteresowanych jej działaniem sukcesywnie się powiększa.

Ashwagandha – jedna z najważniejszych roślin w medycynie ajurwedyjskiej

Ashwagandha to roślina o wielu nazwach: witania ospała (Withania somnifera), indyjski żeń-szeń, śpioszyn lekarski i wiśnia zimowa.

Jest to krzew o charakterystycznym zapachu, którym niektórym przypomina…zapach konia. Ze względu na swoje właściwości wzmacniające i specyficzną woń, roślina ta zyskała nazwę „ashwagandha” („ashwa” oznacza konia, a „gandha” siłę). Mawiało się, że stosując ashwagandhę można zyskać końskie zdrowie i siłę.

W starożytnych Indiach ashwagandha uznawana była za roślinę leczniczą i regenerującą. W celach leczniczych wykorzystywano liście i korzeń witanii ospałej, gdyż to właśnie w tych częściach znajduje się najwięcej dobroczynnych substancji.

Medycyna ajurwedyjska wykorzystuje naturalne metody leczenia i ziołolecznictwa. Królują w niej rośliny takie jak ashwagandha, kurkuma, brahmi (bakopa), imbir, gotu kola (wąkrota azjatycka). W naparach i ziołowych mieszankach często łączy się poszczególne rośliny w wielu konfiguracjach, aby uzyskać jak najbardziej pożądany efekt dla zdrowia.

ashwagandha-korzeń-żeń-szeń

10 korzyści ze spożywania ashwagandhy

1.     Ashwagandha wspiera pracę układu nerwowego

Jednym z podstawowych powodów, dla których najczęściej wiele osób sięga po żeń-szeń indyjski, jest korzystny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego, w tym mózgu. Szczególnie zwraca się uwagę na zdolność ashwagandhy do wzmacniania zdolności uczenia się i koncentracji. Z tego względu ashwagandha jest stosowana w okresach wzmożonego wysiłku umysłowego.

2.     Żeń- szeń indyjski wzmacnia układ odpornościowy.

Wysoka zawartość dobroczynnych substancji aktywnych, takich jak witanolidy, glikowitanolidy i witanozydy, wpływa na wzrost odporności organizmu.

Witanolidy to związki chemiczne, które wykazują działanie antybakteryjne i przeciwnowotworowe. Pomagają w zwalczaniu infekcji.

Glikowitanolidy działają adaptogennie, czyli pomagają organizmowi dostosować się do niekorzystnych warunków zewnętrznych. Pomagają łagodzić negatywny wpływ stresorów pochodzących z zewnątrz.

Witanozydy to substancje, które wzmacniają odporność na stres. Zwiększają przy tym psychiczną wydolność organizmu. 

3.     Ashwagandha pomocna w bezsenności.

Zaobserwowano, że regularne stosowanie żeń-szenia indyjskiego poprawia jakość snu i pomocny jest przy problemach z nim. Substancje aktywne w niej zawarte pomagają złagodzić niepokój i redukują ilość kortyzolu wydzielanego w organizmie.

4.     Witania ospała pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi.

Badania potwierdzają, że ashwagandha pomaga obniżyć poziom lipoprotein niskiej gęstości, czyli cholesterolu LDL (potocznie określanego mianem “złego cholesterolu”). Jednocześnie podnosi przy tym poziom HDL, czyli lipoprotein o wysokiej gęstości, których obecność uznawana jest za ważną dla zdrowia.

ashwagandha-korzeń-szeń-szeń

5.     Ashwagandha pomaga zwiększyć wydolność fizyczną.

Naukowcy odkryli jedną z największych zalet stosowania ashwagandhy, a jest nią zwiększona wydolność fizyczna. Dlatego też, żeń-szeń zdobył ogromną popularność wśród sportowców i osób aktywnych fizycznie. W badaniach wykazano, że regularne spożycie ashwagandhy pomaga zwiększyć masę i siłę mięśni. Z kolei w badaniach przeprowadzonych z udziałem kolarzy wykazano, że stosowanie witanii ospałej pomaga zwiększyć wydolność organizmu. Kolarze, którzy dwa razy dziennie przez 8 tygodni przyjmowali ekstrakt z korzenia ashwagandhy, istotnie zwiększyli swój pułap tlenowy. Pułap tlenowy jest to zdolność organizmu do pochłaniania tlenu. Zalicza się go do jednego z najważniejszych wskaźników wydolności fizycznej.

Nie dziwi więc, że sportowcy i osoby intensywnie trenujące tak chętnie sięgają po ekstrakt z korzenia ashwagandhy. Jest to naturalny sposób na wzmocnienie organizmu, zwiększenie wydolności fizycznej i odporności na stres.

6.     Żeń- szeń indyjski wspiera płodność mężczyzn.

Ciekawostką jest, że u mężczyzn regularnie stosujących żeń-szeń indyjski zaobserwowano, że plemniki wykazują się znacznie większą aktywnością i są bardziej ruchliwe, co przekłada się na zwiększenie ich zdolności do zapłodnienia komórki jajowej.

7.     Ashwagandha przydatna jest w poprawie funkcjonowania psychicznego.

Zaletą stosowania ashwagandhy jest, jej zdolność do redukowania napięcia i niepokoju związanego z nadmierną ilością stresu. Odkryto, że zawarte w ashwagandzie witanozydy wykazują działanie przeciwdepresyjne i pomagają zmniejszyć odczuwany lęk. Regularne stosowanie ekstraktu z ashwagandhy pomaga szczególnie osobom zmagającym się z chronicznym stresem.

8.     Witania ospała działa przeciwutleniająco.

Substancje aktywne zawarte w ashwagandzie wykazują działanie antyoksydacyjne, dzięki czemu mogą zwalczać szkodliwe wolne rodniki i zmniejszać negatywne konsekwencje ich działania. Jest to istotne, ponieważ nadmiar wolnych rodników jest szkodliwy dla zdrowia. Wolne rodniki to związki chemiczne, które uszkadzają komórki organizmu, materiał genetyczny w nich zawarty i przyspieszają proces starzenia się całego układu. Prowadzą do powstawania chorób, a nawet mogą przyczynić się do pojawienia się komórek nowotworowych.

9.     Ashwagandha pomaga chronić wątrobę.

Jedną z interesujących właściwości ashwagandhy jest jej działanie hepatoprotekcyjne, zdolność do chronienia komórek wątroby przed działaniem szkodliwych i trujących substancji. Witanozydy zawarte w ashwagandzie mają działanie odtruwające i chronią wątrobę przed negatywnymi skutkami działania metali ciężkich.

10. Żeń-szeń indyjski zmniejsza poziom cukru we krwi.

Kolejnym niezmiernie istotnym powodem, dla którego warto spożywać witanię ospałą jest jej zdolność do obniżania ilości cukru we krwi. Co więcej, stosowanie ekstraktu z ashwagandhy pozwala zmniejszyć poziom cukru we krwi nie tylko u osób zdrowych, ale również i u osób z hiperglikemią.

 

W badaniu u osób chorujących na cukrzycę typu II wykazano, że spożywanie ashwagandhy przez okres miesiąca korzystnie wpłynęło na poziom cukru we krwi. Przeprowadzano poranne pomiary glukozy na czczo, w których zaobserwowano obniżenie ilości cukru we krwi u osób badanych.

ashwagandha-żeń-szeń-korzeń-health-now

Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published
Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota January February March April May June July August September October November December